Stypendium Rektora dla najlepszych studentów

AKTUALNE INFORMACJE DOTYCZĄCE STYPENDIUM REKTORA NA ROK AKADEMICKI 2024/2025

  • Stypendium Rektora przysługuje studentowi po zaliczeniu pierwszego roku studiów, który uzyskał za poprzedni rok studiów wysoką średnią ocen (średnia ocen nie niższa niż 4,000), osiągnięcia naukowe lub artystyczne, lub osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym zgodnie z Kryteriami Stypendium Rektora Uniwersytetu Opolskiego”.
  • Studenci pierwszego roku studiów drugiego stopnia,  którzy ukończyli studia pierwszego stopnia na innym wydziale Uniwersytetu Opolskiego lub w innej uczelni do wniosku dołączają zaświadczenie o średniej ocen uzyskanej za dwa ostatnie semestry studiów pierwszego stopnia (licencjackich lub inżynierskich)

  • O stypendium Rektora może ubiegać się student przyjęty na pierwszy rok studiów w roku złożenia egzaminu maturalnego, który jest:

1) laureatem olimpiady międzynarodowej albo laureatem lub finalistą olimpiady stopnia centralnego, o których mowa w przepisach o systemie oświaty;

2) medalistą co najmniej współzawodnictwa sportowego o tytuł Mistrza Polski w danym sporcie, o którym mowa w przepisach o sporcie.

  • Student studiujący równocześnie na kilku kierunkach studiów może otrzymywać stypendium Rektora tylko na jednym z kierunków;
  • Stypendium Rektora dla najlepszych studentów może otrzymać student pierwszego roku studiów drugiego stopnia rozpoczętych w terminie roku od ukończenia studiów pierwszego stopnia.
  • Stypendium Rektora otrzymuje nie więcej niż 9,5 % studentów każdego kierunku studiów bez podziału na lata, oraz ich tryb (stacjonarny, niestacjonarny, wieczorowy) oraz z podziałem na stopnie studiów.
  • Stypendium przyznawane jest na wniosek studenta.

Terminy składania  wniosków w systemie USOSweb:

  1. od 10 października do 21 października 2024 r .– dla studentów, którzy kontynuują studia oraz studentów I roku. Za wyjątkiem studentów II-go stopnia którzy rozpoczęli studia w lutym 2024 r.;
  2. od 4 marca do 14 marca 2025 r. (studenci przyjęci na studia w semestrze letnim).

Wnioski należy złożyć w systemie USOSweb wraz dołączonymi załącznikami potwierdzającymi dodatkowe osiągnięcia w formacie pdf.

Jak złożyć poprawnie wniosek o stypendium Rektora ?

  1. Student wypełnia elektronicznie w USOS-web:
  2. a) wniosek o przyznanie stypendium Rektora,
  3. Dołącza wszystkie wymagane załączniki.

Na wezwanie Komisji Stypendialnej student zobowiązany jest na przedstawienie dokumentów w formie oryginałów.

Należy sprawdzić stan wniosku w USOSweb i odczytać pocztę elektroniczną (studencki e-mail) oraz w przypadku konieczności zgłosić ewentualne uwagi.

Stypendia przelewane są na konta osobiste studentów. Numer konta  (osobistego studenta) należy wpisać w USOSweb w zakładce STYPENDIA.

W razie problemów technicznych z wypełnieniem i wydrukowaniem wniosku prosimy o wysłanie wiadomości z opisem problemu na adres helpdesk@uni.opole.pl W temacie listu należy wpisać “Wnioski USOSweb” a w treści listu podać: imię i nazwisko, identyfikator logowania, program (kierunek) i rok studiów. Prosimy podać szczegółowy opis problemu oraz, jeśli problem występuje w jakimś konkretnym miejscu, proszę podać numer ekranu (na każdej stronie składania wniosku widoczne jest oznaczenie w formacie “Ekran X”).

UWAGA: Po przyznaniu stypendium Rektora w celu otrzymania wypłaty na konto konieczne jest odebranie decyzji. Decyzje będą przekazywane w wersji elektronicznej w systemie USOSweb!

UWAGA !!!

  • Stypendium Rektora nie przysługuje studentowi:
    • w czasie urlopu od zajęć
    • powtarzającemu semestr lub rok akademicki,
    • który kontynuuje studia na podstawie wpisu warunkowego,
    • który nie zaliczył poprzedniego roku akademickiego na studiach w Uczelni, z wyłączeniem studentów pierwszego roku studiów drugiego stopnia, którzy rozpoczęli studia drugiego stopnia w terminie roku od ukończenia studiów pierwszego stopnia,
    • z powodów, o których mowa w § 7 ust. 1 i 7 Regulaminu świadczeń dla studentów UO
    • który otrzymał karę dyscyplinarną.
    • w okresie przedłużenia złożenia egzaminu dyplomowego,

 

  • Świadczenia o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-4  Regulaminu świadczeń dla studentów UO nie przysługują studentowi:

1 posiadającemu tytuł zawodowy,

a) magistra, magistra inżyniera albo równorzędny;

b) licencjata, inżyniera albo równorzędny, jeśli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia;

2. w czasie oczekiwania na powtarzanie semestru;

3. w okresie przedłużenia złożenia egzaminu dyplomowego.

  • Łączny okres, przez który przysługują świadczenia, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-4  Regulaminu świadczeń dla studentów UO, wynosi 12 semestrów, bez względu na ich pobieranie przez studenta, z zastrzeżeniem że w ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach:
    1. pierwszego stopnia – nie dłużej niż przez 9 semestrów;
    2. drugiego stopnia – nie dłużej niż przez 7 semestrów.
  • Łączny okres, o którym mowa w § 7 ust. 2 Regulaminu świadczeń dla studentów UO, jest dłuższy o 2 semestry w przypadku, gdy student podjął jednolite studia magisterskie, których czas trwania określony w przepisach prawa wynosi 11 albo 12 semestrów.

  • Do okresu, o którym mowa w § 7 ust. 2 i 3 Regulaminu świadczeń dla studentów UO , wlicza się wszystkie rozpoczęte przez studenta semestry na studiach, o których mowa w ust. 1, w tym semestry przypadające w okresie korzystania z urlopów, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 3 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, z wyjątkiem semestrów na kolejnych studiach pierwszego stopnia rozpoczętych lub kontynuowanych po uzyskaniu pierwszego tytułu zawodowego licencjata, inżyniera albo równorzędnego. W przypadku kształcenia się na kilku kierunkach studiów semestry odbywane równocześnie traktuje się jako jeden semestr.
  • Student, który obronił pracę magisterską (licencjacką) przed terminem określonym w regulaminie studiów traci prawo do stypendiów (z wyjątkiem stypendiów ministra) od następnego miesiąca po obronie.
  • Student ubiegający się o świadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, albo otrzymujący takie świadczenie niezwłocznie powiadamia uczelnię o wystąpieniu okoliczności powodującej utratę prawa do świadczenia na podstawie art. 93 ust. 3–8 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym